Pakistan en delen van India kampen met extreme smog

Foto boven: De extreme smog in het oosten van Pakistan is vanuit de ruimte goed zichtbaar - NASA Worldview

Grote delen van het oosten van Pakistan en het noorden van India hebben met extreme smog te maken. De situatie is zo ernstig dat talloze mensen met luchtwegproblemen in ziekenhuizen terechtkomen. Sommigen van hen overleven het zelfs niet.

Eerder deze week was op deze site al een verhaal over de killersmog te lezen, die Londen in december 1952 trof. De combinatie van koud weer, een dunne laag met koude lucht onderin de atmosfeer en veel warmere lucht daarboven, en het leven in een miljoenenstad maakten dat de lucht in enkele dagen tijd zeer vervuild raakte. Het kwam tot smog en mist waarin het zicht soms tot enkele meters terugliep. Ook in Londen kwamen hierdoor destijds talloze mensen in ziekenhuizen terecht. Uiteindelijk werd de killersmog van die tijd voor minstens 12000 doden verantwoordelijk gehouden, maar mogelijk waren het er nog veel meer.

De extreme smog in het oosten van Pakistan is vanuit de ruimte goed zichtbaar - NASA Worldview
De extreme smog in het oosten van Pakistan is vanuit de ruimte goed zichtbaar - NASA Worldview

India en Pakistan in de winter

In Pakistan en in India treedt de smog vooral gedurende de wintermaanden op. Het is de periode waarin de lucht aan het aardoppervlak sterk afkoelt en de temperaturen in de bovenlucht veel langer hoog blijven. Onder die ‘inversie’, of temperatuuromkering hopen zich enorme hoeveelheden luchtverontreiniging op. Afkomstig van de vele auto’s die in de steden rondrijden, maar ook doordat boeren na de oogst hun percelen in brand zetten om weer op tijd klaar te zijn voor het voorjaar. Dit alles komt in een dunne luchtlaag aan de grond terecht en kan door de warme lucht erboven niet naar de hogere delen van de atmosfeer ontsnappen.

Gehalte fijnstof

De extreme luchtverontreiniging komt goed terug in het fijnstofgehalte van de lucht, zoals dat wordt gemeten. In Nederland, tijdens de mistperiode van vorige week, liep dat op tot 40 of 50 microgram per kubieke meter. In Pakistan was het tien keer zoveel. Op satellietfoto’s van NASA was de extreme luchtverontreiniging van dat moment dan ook heel goed te zien.

Schonere lucht in de steden

In Europa was de killersmog in Londen destijds de reden om voortvarend werk te maken van schonere lucht in de steden. Vanaf de jaren zestig al werden maatregelen genomen die uiteindelijk een groot effect hebben gehad.

In Pakistan en in India worden ook pogingen gedaan om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar daar gaat het een stuk minder snel. Programma’s om het openbaar vervoer te verbeteren, hebben tot nu toe nauwelijks zoden aan de dijk gezet. Ook is het vooralsnog niet mogelijk gebleken om de boeren te laten stoppen met het verbranden van hun velden. Daardoor keert de smog ieder jaar aan het begin van de winter terug en wordt steeds een beetje erger.

Kunstmatig regen opwekken

Andere maatregelen die worden genomen, zijn het sproeien van de steden in een poging een beetje fijnstof uit de lucht te halen. Ook wil de overheid werk maken van het kunstmatig opwekken van regen, ‘mits er voldoende wolken aanwezig zijn’. En laten wolken nou precies zijn waar het aan ontbreekt in situaties als deze. De koude luchtlaag onderin de atmosfeer ontstaat juist als er weinig bewolking is, in de veel langere nachten die we in deze tijd van het jaar hebben en wordt overdag door de laagstaande zon ook niet meer opgeruimd.

Het zou weinig uithalen

Zou er wel bewolking zijn, dan is het ook maar de vraag of het opwekken van kunstmatige regen zoden aan de dijk zou zetten. Als de wolken het neerslagproces niet zelf in gang zetten, zit er ook maar nauwelijks water in. Toch wil de Pakistaanse regering ermee gaan experimenteren. We wachten de resultaten van de proef uiteraard met belangstelling af.

Mis ook deze verhalen niet:

Volg ons ook op facebook en X!

Jouw foto op Weerverteller.nl?

Stuur je foto naar foto@weerverteller.nl, of via X met de vermelding van @weerverteller